Wednesday 10 August 2016

Semalaman di Mile 36 Lodge, Kundasang - 5 & 6 May 2016

Kunjungan ke Kundasang telah berbulan berlalu, namun kesempatan untuk mengabadikannya di blog ini seringkali tertangguh lantaran kesibukkan yang tidak terjangka. Mudah untuk sekadar berkongsi gambar-gambar di sini namun jika semua gambar tidak mempunyai penerangan, ianya tidak memuaskan hati saya.

Saya bukanlah seorang karyawan. Di sini hanyalah diri saya dan eksplorasi diri saya.

Kami tiba di Kota Kinabalu sekitar jam 3 petang, tetapi kami hanya dapat bergerak ke Kundasang selepas jam 5 petang lantaran masalah yang diwujudkan oleh pihak pengurus kereta sewa. Bayangkan kami telah tiba di sana dan kereta yang kami ianginkan tidak ada. Saga FLX manual.

Kecewa, pastinya kami kecewa. Saya pula tidak mahir dengan kereta transmisi auto. Sudahnya kami diberikan kereta MyVi yang bagi saya sangat uzur.

Risaukan hari yang semakin gelap, perjalanan yang pastinya mencabar membuatkan kami akur menerima kereta MyVi. Asalkan saja transmisi manual. Justeru teman-teman semua yang berhajat ke sana berwaspadalah. Jika mempunyai kenalan, bagi saya itu adalah yang terbaik, supaya tidak kecewa di belakang hari.

Perjalanan menuju Kundasang mengambil masa yang agak lama. GPS menjadi pembantu yang terbaik.

Silap saya tidak mencetak peta dari Google Map. Justeru kebergantungan pada teknologi tidak dapat dielakkan.

Menghampiri Tamparuli. Suasana kian gelap.
Langit telah berbalam-balam. Suasana senja di tanah tinggi ternyata satu permandangan menakjubkan yang tidak mungkin saya perolehi di kediaman saya.

Kualiti gambar tidak begitu memberangsangkan kerana diambil sewaktu kenderaan sedang bergerak. Namun keinginan hati untuk memiliki detik ini dalam koleksi harus dipenuhi.

Untuk berhenti di bahu jalan dan merakam detik ini bagi saya adalah satu tindakan yang kurang bijak, pertamanya, laluan ini laluan yang sempit dan keduanya, ia akan menyebabkan tempoh perjalanan kami akan bertambah.

Puncak Kinabalu kini dilitupi awan. Antara keterujaan, kekecewaan dan kerisauan kerana bakal melalui kawasan yang asing bagi kami. Semetelah ia adalah kawasan tanah tinggi.

Setelah jauh meninggalkan Kota Kinabalu, hari pula telah gelap, lampu-lampu penerang jalan kian berkurangan, kiri dan kanan kami entahkan tebing, entahkan gaung yang dalam. Semuanya tidak terbayang di fikiran kami. GPS sebagai pembantu telah menghilangkan diri.

Sesal, tidak perlu dipersoalkan. Kami hanya meredah jalan dengan terus maju ke depan. Dengan persekitaran yang asing, kami hanya meneka-neka, bermain-main dengan telefon dengan harapan akan ada di antara telefon kami yang mempunyai litupan di sana. Apabila dikumpulkan 4 pemilik telefon, DIGI, CELCOM, dan MAXIS, sedihnya tidak ada yang dapat membantu.

Namun syukur sangat kerana MILE 36 Lodge terletak betul-betul di tepi jalan. Memang kami terlajak juga kerana GPS memaklumkan lodge itu terletak di kanan kami sedangkan hakikatnya ianya berada di sebelah kiri kami. Itu akibatnya jika terlalu bergantung kepada GPS. Alhamdullillah kerana sebelum tiba ke kawasan Mile 36 Lodge, kami telah mendapat litupan data kami.

Perjalanan kami dari Kota Kinabalu ke Mile 36 Lodge mengambil masa lebih kurang 3 jam.

*************************************************************

Selesai urusan daftar masuk, kami terus bergegas ke bilik kami. Suasananya memang sangat dingin.

Bayangkan suhu di luar bilik lebih sejuk berbanding di dalam bilik. Tidak perlukan penghawa dingin. Suasana tanah tinggi ini sememangnya cukup sejuk.

Kononnya ingin menikmati suasana di luar bilik namun saya batalkan saja niat itu memandangkan kedinginannya menusuk hingga ke tulang.

Kelaparan tidak dapat digambarkan. Stok makanan yang dibawa pula sangat terhad. Apa yang ada semuanya kami manfaatkan. Bahkan maggi kari yang cuma dimasukkan air panas kami kongsi beramai-ramai. Enak sangat. Penangan berada di kawasan yang tidak ada stok makanan. hehe...

Sebelum tidur, saya telah memasang niat. Saya harus bangun seawal mungkin untuk menikmati panorama alam. Saya bangkit seawal jam 5 pagi. Memang saya seorang yang sangat sayangkan tidur namun apabila bercuti untuk menikmati keindahan alam, tidur adalah antara perkara yang harus saya korbankan.

**********************************************************

Alhamdullillah, tidur malamku walaupun tidak cukup lena kerana khuatir terlepas saat matahari menyimbahi cahayanya ke pergunungan, Namun yang membahagiakan adalah tidak ada seekor nyamuk pun singgah atau menyanyi di sekelilingku. Terfikir juga bagaimanakah kawasan bilikku yang di kelilingi oleh tumbuhan renek namun tidak ada nyamuk walaupun seekor.

Aku adalah yang pertama bangkit pada pagi 6 May. Ku bancuhkan secawan kopi segera untuk menambahkan semangat hariku. Menikmati kopi sambil melihat garisan-garisan cahaya yang mulai bersinar dengan garangnya menerangi puncak idaman semua merupakan satu kepuasan saya yang tidak tergambar.

Ya, saya seorang yang sangat liat untuk bangun awal pagi. Namun saya berjaya untuk bangun awal demi untuk menatap setiap perubahan gerakan cahaya matahari di tanah tinggi ini.

Permandangan seawal jam 5 pagi. Lihatlah puncak gunung yang dilimpahi cahaya.
Inilah permandangan di luar bilik penginapan kami. Saat ini belum lagi jam 6 pagi.
Akhirnya, suasana kian terang.
Kedinginan masih menguasai.
Sebelum jam 8 pagi kami bergerak meninggalkan bilik untuk ke rumah makan bagi sarapan pagi.

Sambil melangkah keluar, kami memutuskan untuk berjalan-jalan di sekitar kawasan Mile 36, untung ada permandangan yang menarik.

Mawar yang bergugusan. Sangat menarik. Bunga mawar di rumah saya, tidak selebat ini.
Kawasan letak kereta di Mile 36 Lodge.
Permandangan dari kawasan yang bertentangan dengan penginapan kami. Baru kami sedari bahawa kami berada di lereng-lereng tebing.

Satu hal yang membuat saya kagum adalah bagaimana mereka bersatu dengan alam termasuk dalam soal pembinaan bangunan.
Bunga ini saya tidak kenali apakah jenisnya, namun ianya sangat cantik.

Tidak pernah jumpa sebelum ini. Kelihatan seperti salah satu jenis cempaka, namun saya tidak pasti.
Bunga ini juga tidak saya kenali. Menarik.
Flora dan fauna dari kawasan tanah tinggi.
Puncak Kinabalu dari Mile 36. Menarik bukan?

Pokok Pine adalah tumbuhan yang biasa di kawasan tanah tinggi.

Bunga raya putih yang dapat dilihat dengan banyak di kawasan ini.

Di bawah pula adalah bunga seri pagi. Saiznya sangat besar. Warnanya pun sangat cantik.
Bunga jejarum ini saya tidak pasti daripada keluarga bunga apa.
Gugusan-gugusan bunga mawar yang sangat lebat.
Yang ini saya kenal. Di Medan bunga ini dikenali sebagai bunga Belon.

Saya menemuinya pertama kali di Berastagi. Jadi ini adalah kali ke dua saya bertemu dengan spesies bunga ini lagi.

***************************

Selesai sarapan kami segera meninggalkan Mile 36 Lodge menuju ke Desa Dairy Farm. Ada seorang kawan berpesan untuk kami pergi ke sana sebelum jam 10 pagi kerana katanya selepas jam 10 pagi, awan tebal akan melitupi puncak gunung.

Seawal jam 8 pagi kami segera daftar keluar. Dari Mile 36 Lodge ke Desa Dairy Farm mengambil masa lebih kurang 30 minit.