Wednesday 12 April 2017

Pemuliharaan Ekosistem Alam (Penanaman Bakau) Di Tanjung Tuan Melaka, JMSK POLIPD dan Perhilitan Melaka - 01 Mac 2017

JABATAN MATEMATIK, SAINS & KOMPUTER, 
dengan kerjasama JABATAN PERHILITAN MELAKA,
01 MAC 2017
2.00 - 6.00 PETANG


Jika anda seorang yang sering mengikuti perkembangan di blog saya, pastinya anda masih ingat bahawa saya pernah memuatnaik perihal Permuliharaan Alam, Tanjung Tuan pada tahun 2015.

Sekiranya terlupa, di bawah saya sertakan link yang boleh kalian semua klik:-

http://mylovelypic2u.blogspot.my/2015/11/pemuliharaan-ekosistem-alam-tanjung.html

********************************
Di fasa kedua ini, tumpuan lebih kepada proses sulaman pokok (bagi anak pokok yang mati) dan juga membersihkan kawasan sekitarnya daripada sampah-sarap. Dengan penglibatan sepenuhnya pelajar program Pra-Sains dan juga sebahagian besar kakitangan Jabatan Matematik, Sains dan Komputer, bagi mewakili Politeknik Port Dickson secara tidak langsungnya dan Jabatan Perhilitan, program susulan ini diharapkan berjaya memupuk kecintaan terhadap alam semulajadi.


Sebanyak 80 anak bakau minyak diperolehi.

Kali ini, saya lebih teruja sebab berpeluang untuk menggali lubang sendiri menggunakan perkakasan yang dibekalkan. Cabaran menggali di tanah becak adalah kemahiran mencangkul supaya tidak terpercik ke diri akan segala kotoran dari permukaan tanah.

Faham-faham sajalah, betapa busuknya bau lumpur ini. Kecuaian akan menyebabkan diri sendiri tidak selesa. Lainlah jika pakaian persalinan dibawa.


Alhamdullillah, kelihatannya sebahagian besar anak-anak bakau minyak yang ditanam pada fasa pertama tumbuh dengan baik.

Tidak dinafikan juga banyak yang mati.
Air surut sangat penting dalam memastikan semua perancangan berjalan dengan lancar. 
Wajah-wajah pelajar program Pra-Sains Politeknik Port Dickson yang sangat teruja untuk meneroka sisi alam yang kebanyakkannya tidak pernah melaluinya sebelum ini.
Ini sambilan bagi saya sebagai seorang penggemar tumbuh-tumbuhan.
Yang tegak tinggi itu namanya pokok Temulawak; herba yang sangat dikenali dan digunakan dengan meluas di Nusatara Melayu terutamanya. Rizomnya (ubi) sering digunakan sebagai ulam dan juga jus. Pokok dan daunnya saya tidak pasti.

Yang serumpun kecil, setompok-tompok di atas tanah itu pula namanya cekur; sangat popular digunakan dalam masakan Jawa terutamanya. Daun dan ubinya sama bermanfaat.
Pokok cili akar. Lain kawasan lainlah namanya. Saya menamakannya sebagai cili akar.

Untung hijau, kalau merah, harus saya petik.

Upppsss, jangan salah sangka, saya akan minta izin dulu dari tuan punyanya. Kebetulan hari ini, saya mendapat lampu hijau untuk menuai hasil kebun kakitangan Jabatan Perhilitan Melaka, tetapi tetap jua untuk memetik cili akar yang belum matang ini satu kezaliman bagi diri saya. Huhuhu


Pokok petola.

Saya pun tidak pasti jenis petola apa. Bunganya lebat, tetapi buahnya tidak ada.
Kawan baik selamanya, in syaa Allah.
Rombongan kakitangan Jabatan Matematik, Sains dan Komputer PoliPD yang sangat berkobar-kobar.
Seronok sangat dapat bermain dengan peralatan pertanian. Dapat bermain lumpur pun seronok juga. 

Jangan salah faham, bermain lumpur di sini bukanlah berkubang seperti kerbau. Memadai dengan keperluan.

Tanah dan manusia tidak dapat dipisahkan.
Di sini, ekosistem alamnya sangat sempurna menurut pandangan saya, siput-siput laut dan ketam kecil banyak ditemui di sini. Jika bernasib baik dapatlah melihat ikan belacak.

Udang air masin juga ada di sini. Tetapi saya tidak menjumpai. Saya mengetahuinya kerana sekumpulan pelajar kelihatan asyik dengan urusannya dan apabila saya bertanya, mereka memberitahu bahawa mereka menangkap udang.


Penanaman anak-anak bakau berjalan dengan lancar.
Ada 4 perkara yang kami lakukan di sini iaitu:-

1. menyulam anak bakau. (mencari anak-anak bakau yang mati daripada fasa 1 dan tanam semula.)

2. Menggali dan menanam sendiri anak-anak bakau. Jarak di antara pokok ditentukan oleh kakitangan Jabatan Perhilitan.

3. Mencari pancang-pancang buluh yang digunakan sewaktu fasa 1 untuk digunakan semula bagi menanda anak-anak pokok yang baru ditanam. Ini penting untuk mengetahui di mana anak pokok ditanam dan seandainya dihanyutkan air, pancang buluh masih kekal di situ.

4. Membersihkan sampah-sarap yang terdampar di sekitar kawasan ini.


Bersama kawan baik, in syaa Allah untuk selamanya.
Bergambar kenangan dengan pasukan modal tenaga. Ngee...

Ini paling penting, bukankah?
Selesai bercucuk tanam, upppp, sesuaikah istilahnya?

Tidak mengapalah, terima saja ya. Kami melepaklah seketika di ruangan hadapan bangunan Jabatan Perhilitan, sambil berkira-kira untuk pergi trekking atau tidak.


Bagi mereka yang tidak turut serta dalam trekking, mereka akan menunggu di Jabatan Perhilitan sehingga kami kembali untuk aktiviti kemuncak. Sambil-sambil itu bolehlah menelusuri setiap inci Galeri Jabatan Perhilitan.

*******************************************
Trekking ke Pulau Masjid -> Perigi Hang Tuah -> Pejabat Perhilitan

http://mylovelypic2u.blogspot.my/2017/04/pembersihan-pantai-dan-trekking-jabatan.html

*******************************************
Yang ini saya mengalah..

Hanya mereka yang berjiwa teguh sahaja yang dapat melakukannya.
Inilah dia aktiviti kemuncaknya, iaitu "BERGAMBAR BERAMAI-RAMAI" sekali lagi, bezanya kali ini ianya turut disertai oleh kakitangan Jabatan Perhilitan.

No comments:

Post a Comment